donderdag 27 augustus 2009

Lebowski

Ik zou nog terugkomen op de najaarsaanbieding van Lebowski Uitgevers.
Lebowski is wellicht één van de meest geheimzinnige en intrigerende literaire uitgevers van dit moment.

Hieronder heb ik een scan geplaatst van hun deelcatalogus:
de Urban Culture Catalogus

Overtuigende vormgeving, eigenzinnige titelkeuze ... het klopt allemaal.

In deze catalogus wordt werk aangekondigd van Banksy - 'met Damien Hirst de meest spraakmakende hedendaagse Engelse kunstenaar'. 'Het probleem met graffiti is dat er niet genoeg van is. Veel huizen en gebouwen knappen er enorm van op.'

In het verlengde daarvan van Hugo Kaagman Stencil King, een overzichtswerk van deze 'pionier op het gebied van street art'.

Tot slot (zie afbeelding hieronder) van Jon Naar en Norman Mailer The Faith of Graffiti.
Wordt niet eens vertaald. Lebowski heeft de exclusieve vertegenwoordiging van deze titel voor Nederland en Vlaanderen.

Posted by Picasa

donderdag 13 augustus 2009

A.F.Th. Van der Heijden maakt overstap naar De Bezige Bij

Het is vermoedelijk het meest opmerkelijke literaire nieuws van het jaar: de schrijver A.F.Th. van der Heijden stapt na dertig jaar trouw aan Uitgeverij Querido over naar Uitgeverij De Bezige Bij.

Het nieuws staat heel summier op de site van de Bezige Bij. All betrokkenen onthouden zich van commentaar. Querido betreurt de overstap. De Bezige Bij verheugt zich. A.F.Th. hult zich in stilzwijgen.

Wel is inmiddels duidelijk dat de eerste historische roman van Van der Heijden, De Ochtendgave, in de najaarsaanbieding 2009 van Querido aangekondigd om te verschijnen in oktober niet bij Querido, maar bij De Bezige Bij zal verschijnen.

Het Parool meent dat De Ochtendgave in september bij Querido zou verschijnen. Volgens de najaarsaanbieding van Querido zou dat niet eerder dan in oktober zou zijn. Of De Bezige Bij De Ochtendgave in september dan wel oktober uitgeeft is niet bekend gemaakt.

Waar de pers zich op dit moment zonder meer op kan verheugen is een tussentijdse aanbieding van De Bezige Bij. De Bij doet daar regelmatig aan. Vorige week nog werd in een apart schrijven aan de pers de verschijning bekend gemaakt van Een schreeuw om recht, de tragedie van het Palestijnse volk, oor voormalig minister-president Dries van Agt.

Die tussentijdse aanbieding zal uitsluitsel moeten bieden over de manier waarop De Bezige Bij het oeuvre van Van der Heijden gaat exploiteren.

Overigens merkt Het Parool terecht op dat er barstjes waren in de relatie tussen Querido en De Bezige Bij. Die waren ontstaan naar aanleiding van het feit dat Querido had nagelaten het 25-jarig jubileum van diens schrijverschap uitvoerig te vieren.

dinsdag 11 augustus 2009

Over Kurzweil, de voorspellingen, de flaters en de omissies

Op mijn weblog heb ik (on-)regelmatig geschreven over de toekomstvoorspellingen van de Amerikaanse schrijver en uitvinder Ray Kurzweil. Over het algemeen stel ik met betrekking tot zijn voorspellingen vast dat de onderliggende trend – exponentiële groei van de technologische vooruitgang – onmiskenbaar klopt.

Dat neemt niet weg dat Kurzweil, hoe accuraat zijn voorspellingen ook vaak blijken te zijn, zich regelmatig genoeg vergist. In Amerika woedt daarover een redelijk fel debat.

Dat neemt overigens niet weg dat Google en Nasa op basis van zijn ideeën de Singularity University hebben opgericht. Maar dat terzijde.

De eerste vergissing die Kurzweil mijns inziens maakt, is te denken dat technologieën die het wasdom hebben bereikt om die reden ook massaal gebruikt zullen worden. Zo voorspelde hij in 1999 dat in het jaar 2009 het gebruik van spraakherkenning massaal zou plaatsvinden.

Niets is minder waar.

Kurzweil en ik hebben daarover gecorrespondeerd. Zijn reactie? ‘Ik zit er maar een paar jaar naast. Dat is toch niet slecht?’

Het tweede grote probleem met zijn voorspellingen zijn de omissies. Net zoals Stanley Kubrick en Arthur C. Clarke voor de film ‘2001: a Space Odyssey’ niet hadden voorzien dat computers niet alleen veel krachtiger, maar ook vele malen kleiner zouden worden, zo heeft Kurzweil niet voorzien dat we massaal gebruik zouden maken van TomTomachtige navigatiesystemen.

Één van de voorspellingen die Kurzweil in 1999 gedaan heeft, in ‘The Age of Spiritual Machines’ is dat ‘warfare’ vrijwel zonder grondtroepen gevoerd kan worden. Dat zou je toch niet helemaal denken als je de oorlogen in Afghanistan en Irak onder de loep legt. Voorspellingen kunnen dus ook faliekant fout zijn.

Toch blijft er heel veel over dat verbazingwekkend accuraat blijkt te zijn. Kurzweil zelf meende in mei van dit jaar een redacteur van Newsweek van repliek te moeten dienen. Ik citeer zijn ingezonden brief, die mij pas vandaag onder ogen kwam, hieronder volledig.

Letters to the EditorLetters@newsweek.com
Newsweek251 W. 57th St.New York, NY 10019

Re: I, Robot, One Man’s Quest to Become a Computer, Newsweek, May 25, 2009

Dear Editor:

I appreciate your bringing my ideas to your readership. However, there are numerous inaccuracies and misrepresentations in Daniel Lyons’ story. For example, of the many accurate predictions for the year 2009 that I wrote in my book The Age of Spiritual Machines, written in the late 1990s, only three are listed in the sidebar “Kurzweil’s Crystal Ball” while a larger number are listed as “false.” Of these “false” predictions, a number are in fact true, and others are only a few years away. For example, “Computers will be commonly embedded in clothing and jewelry” is listed as false. When I wrote this prediction, portable computers were large heavy devices carried under your arm. Today they are indeed embedded in shirt pockets, jacket pockets, and hung from belt loops. Colorful iPod nano models are worn on blouses as jewelry pins, health monitors are woven into undergarments, there are now computers in hearing aids, and there are many other examples. “Most portable computers will not have keyboards” is listed as “False.” When I wrote this, every portable computer had an (alphanumeric) keyboard. Today the majority of portable computers such as MP3 players, cameras, phones, game players and many other varieties do not have keyboards. The full quote of my prediction makes it clear that I am referring to computerized devices that “make phone calls, access the web, monitor body functions, provide directions, and provide a variety of other services.”“The deaf will commonly use portable speech-to-text machines to ‘hear’ what others are saying” is not true today, but sophisticated voice-recognition software that works on anyone’s voice is in wide use (using my own technologies) and speech recognition suitable for use by the deaf are technically feasible now and expected on the market in the near future. Lyons cites my prediction that “by 2009 a top supercomputer would be capable of performing 20 petaflops (quadrillion operations per second)” and dismisses my contention that this and a couple of other predictions are “off by a few years” saying they are “not just a little bit wrong, but wildly, laughably wrong.” Yet IBM’s 20 petaflop Sequoia supercomputer is already under construction and IBM has announced that it will begin operation in 2012. Lyons dismisses my accurate prediction (written in the mid to late 1980s) of a world web of computing and communications ubiquitously tying together people with each other and with vast information resources. He writes “But hold on a minute. Who didn’t think the Internet was going to catch on?” The answer is virtually everyone. I wrote this when the entire U.S. defense budget could only tie together a few thousand scientists with the Arpanet. My prediction was considered very radical at the time that I made it just as many of my predictions are regarded today. It is typical that when my predictions become true, people write that they were always obvious. Regarding the dangers of technology, Lyons writes, “But Kurzweil is having none of that – he thinks the ‘man-machine civilization’ is going to be wonderful. He doesn’t argue. He just sits there smiling.” That’s a total misrepresentation. Extensive portions of my recent books and many of my speeches are devoted to what I describe as “the intertwined promise versus peril” of new technology. Bill Joy’s famous cover story in WIRED on the dire dangers of new technologies was based, as he states at the beginning of his article, on my book The Age of Spiritual Machines. I’m not just sitting here smiling, but have worked extensively with the Army and other organizations on developing defenses against abuse of biotechnology and other advanced technologies. Lyons writes “[Ray] has no doubt. None. He is utterly, completely 100 percent sure that he is going to live forever….He is absolutely certain about this. Nothing can talk him out of it.” This is also a complete misquote. He asked me that question and I responded that I felt I had a good chance of living long enough to get to the point where we have technologies that will radically extend human longevity, but that it was by no means certain, that I could get a disease tomorrow for which we have no answer. Lyons and I were together recently for one of the premiere screenings of Transcendent Man, the movie about my life and ideas, at the Tribeca Film Festival. I express this uncertainty very clearly in the concluding part of that movie.As the article makes clear, I welcome critics and constructive debate, but all too often this dialogue is marred by extensive misquotes and misrepresentations of what I have actually said and written.

Sincerely,Ray Kurzweil

zaterdag 8 augustus 2009

Het zijn slechte mensen, maar het zijn onze slechte mensen

Eén van de interessantste aanbiedingsbrochures voor dit najaar komt van Lebowski Uitgevers, geleid door Oscar van Gelderen.
Lebowski heeft zijn aanbieding verdeeld over 5 brochures en flyers.

Het zijn vormtechnisch en inhoudelijk de meest verzorgde en verrassende aanbiedingen die ik dit najaar onder ogen kreeg.

Lebowski komt met een veelbelovende serie Crime Classics.

Daarin zullen onder meer verschijnen:

Public Enemies (zie afbeelding) van Bryan Burrough, verfilmd door Michael Man met onder anderen Johnny Depp.

Wiseguy van Nicholas Pileggi, alreeds verfilmd, magistraal zelfs, door Martin Scorsese, als Goodfellas met onder anderen Robert de Niro, Joe Pesci en Ray Liotta.

Casino, opnieuw van Nicholas Pileggi en andermaal, onder deze titel, verfilmd door Martin Scorsese met opnieuw Robert de Niro en Joe Pesci naast Sharon Stone in de belangrijkste rollen.

Donnie Brasco van Joey Pistone, verfilmd, natuurlijk, met opnieuw Johnny Depp en Al Pacino in de hoofdrollen.

Persoonlijk kijk ik uit naar De Lokvogel van Stefan Aust, die eerder succes boekte met Het Baader Meinhof Complex. Maar al bij al ziet deze deelaanbieding van Lebowski Uitgevers er bijzonder veelbelovend uit.

Later meer.


Posted by Picasa

Ik ben een uitgever die altijd opvalt



De afgelopen dagen – weken? – heb ik uit pure nieuwsgierigheid de najaarsaanbiedingen van diverse, belangrijke en minder belangrijke, nieuwe en oudere uitgevershuizen doorgenomen. Op dit weblog heb ik daarover verslag uitgebracht. Voor zover ik daar zin in had.

Eerst vandaag ben ik in het bezit gekomen van de najaarsaanbieding van de ‘Dutch Media Uitgevers’, een belachelijke naam. Zij hadden zich voor hetzelfde geld net zo goed ‘Les Pays-Bas Media Uitgevers’ kunnen noemen. De ene naam is niet minder onnozel dan de andere.

Waar halen ze het vandaan?

Neem het van mij aan: de Dutch Media Uitgevers, onder welks apert idioot Angelsaksisch paraplu verschillende uitgevershuizen schuil gaan, geeft niet 1, ik herhaal: niet 1 enkele titel uit in het Engels. Sterker nog: de boeken die door de verschillende uitgevers van de Dutch Media Uitgevers uitgegeven worden, kennen geen enkele vorm van distributie buiten Nederland en Vlaanderen om. Excusez-moi le mot: buiten The Netherlands of zo u wil: Les Pays-Bas en buiten Dutch Speaking Belgium of zo u wil: Les Flandres valt geen boek van de Dutch Media Uitgevers te bespeuren.

Tot de Dutch Media Uitgevers behoort onder meer Lebowski Uitgevers, de uitgeverij van de voortvarende Oscar van Gelderen. Oscar heb ik begin jaren negentig leren kennen als een jonge snaak die omwille van zijn studie bij de Frederik Müller academie stage liep bij Uitgeverij Arena.

Het is dé grote verdienste geweest van wijlen Michel Vassallucci, destijds samen met Lex Spaans uitgever van uitgeverij Arena, dat hij het uitgeeftalent van Oscar van Gelderen in zo’n vroeg stadium heeft erkend. Op vriendelijk doch dringend verzoek van Michel Vassallucci en Lex Spaans heeft Oscar zijn studie gelaten voor wat die waard was, omdat beide heren de jonge Oscar nog tijdens zijn stage een vast dienstverband bij Uitgeverij Arena aanboden.

Uitgeverij Arena was aan het begin van de jaren negentig van vorige eeuw goed bekend om een tweetal redenen:

Omdat de uitgeverij van de roman ‘Zout op mijn huid’ van Benoîte Groult in geen tijd een monsteroplage van meer dan 300.000 exemplaren had weten te verkopen. (Ik zelf ben in het bezit van een zeventiende druk die in januari 1993 werd uitgegeven, terwijl de eerste druk dateert van mei 1990.)

Maar Uitgeverij Arena was destijds ook heel goed bekend door de bijzondere vormgeving van hun boeken, waarvoor steevast vormgever René Abühl tekende. Hij was de man die er zorg voor heeft gedragen dat de boeken van Arena een heel eigen signatuur hadden.

Als je ooit een boek van Arena in handen had gehad, dan wist je bij elk volgend boek van Arena dat je onder ogen kwam dat je opnieuw een uitgave van Arena in handen had. Dat dacht je niet alleen op grond van de zeer verdienstelijke vormgeving van René Abbühl, maar ook door het feit dat al die boeken steevast stijlvol gebonden werden uitgevoerd met stofomslag.

Ik weet het, ik weet het: bij Van Oorschot noemen ze dat heel bestraffend ‘niet-echt-gebonden’. En dat klopt. De boeken van Arena hadden eigenlijk alleen maar een harde kaft met een mooi stofomslag. Point taken, Wouter!

Oscar van Gelderen en Lex Spaans verlieten uitgeverij Arena medio jaren negentig en richtten Uitgeverij Vassallucci op, genoemd naar hun aan de gevolgen van AIDS overleden vriend Michel.
Bij Uitgeverij Vassallucci wist Oscar van Gelderen zich te ontpoppen toe één van de meest vernieuwende en succesvolle uitgevers van Nederland.

Maar laat ik het verhaal Van Gelderen niet dunnetjes over doen. Hij heeft zich in de loop der jaren aardig in de schijnwerpers weten te werken. In NRC Handelsblad van 13/08/2001, nu bijna 8 jaar geleden, verscheen van de hand van Michel Krielaars een mooi, want mijns inziens billijk en correct van portret van Oscar van Gelderen.


In mijn volgende weblog meer over de aanbieding van uitgeverij Lebowski, die, u raadt het, geleid wordt door Oscar van Gelderen.

à propos,

De eerste uitgave van Uitgeverij Vassallucci was een homage aan Michel onder de titel:

Ik ben een leugen die altijd de waarheid spreekt.


Posted by Picasa

Over Paul Auster - Onzichtbaar

'Onzichtbaar', de vijftiende roman van de Amerikaanse romancier Paul Auster verschijnt in september bij De Arbeiderspers.
De uitgeverij voegt er in haar najaarsaanbieding graag aan toe dat de roman een maand eerder in het Nederlands verschijnt dan in zijn oorspronkelijk Engelstalige versie.

ISBN 978 90 295 7162 3
Gebonden, 240 pagina's
€ 19,95




De nieuwe roman van Paul Auster is één van de interessantste aankondigingen die De Arbeiderspers dit najaar doet. Minimaal second best is de aankondiging van de verschijning van kolossaal boekwerk van Rik Zaal over het land Nederland. Zaal, die eerder een boek publiceerde over Spanje, bracht Nederland in kaart. Het idee om Nederland in kaart te brengen is, zou je kunnen zeggen, enigszins uit de hand gelopen. Zaal heeft over Nederland twee keer 608 pagina's tekst bij elkaar gepend. Vermoedelijk is zijn 'Heel Nederland' het meest omvangrijke boek dat ooit over Nederland is of zal verschijnen. ISBN 978 90 295 7200 2, paperback met flappen. Samen € 69,95. Verschijnt in oktober.
Posted by Picasa

privé-domein in printing on demand

Eigenlijk heb ik nooit goed begrepen waarom de reeks privé-domein van uitgeverij De Arbeiderspers altijd zo werd geprezen. Behalve dan omwille van het feit dat in dit land commercieel minder lucratief lijkende projecten perse de hemel in geprezen worden, omdat ze commercieel minder lucratief lijken.

Enfin, de allereerste privé-domeinboeken werden quasi op zijn Frans uitgegeven: de lezer diende de bladen zelf los te snijden. Een krankzinnige opgave. Daar is men na verloop van tijd van afgestapt en begonnen privé-domeinboeken steeds meer op gewone boeken te lijken, met uitzondering van de prijsstelling: die was altijd buitensporig hoog.
Maar nog steeds was de uitvoering absoluut ondermaats.
Het was en is vrijwel uitgesloten om die peperdure privé-domeindeeltjes te lezen zonder de rug ervan te breken.

In de najaarsaanbieding 2009 van het jubelende, want tachtig jaar bestaande uitgeversbedrijf De Arbeiderspers heeft men met betrekking tot de reeks privé-domein iets nieuws bedacht:

printing on demand

Printing on demand is op zich alles behalve nieuw, nieuw is dat een aantal titels uit de reeks privé-domein op exclusieve vraag van de lezer zal worden herdrukt.

De Arbeiderspers start deze actie in januari 2010 - vermoedelijk via de eigen website. Mogelijk ook via het domein www.privedomein.info.

De uitgeverij belooft dat de printing-on-demand titels op het gebruikelijke privé-domeinpapier zullen worden gedrukt.

Als we de aanbiedingsfolder correct geïnterpreteerd hebben, geldt dit voor:

Paul Auster - Het spinsel van de eenzaamheid
Boudewijn Büch - Een boekenkast op reis
Hector Berlioz - Mijn leven
Lord Byron - Brieven
Eckermann - Gesprekken met Goethe
Ernst Jünger - Parijs dagboek
Knut Hamsun - Langs overwoekerde paden
Marcel Proust - Brieven
Thomas Mann - Dagboeken
Palinarius - Het rusteloze graf
Madame de Sévigné - Brieven
Stefan Zweig - De wereld van gisteren


Een aantal van de 286 titels die ooit als privé-domein werden uitgegeven wordt gewoon herdrukt, te weten:

Elias Canetti - de fakkel in het oor
Ryszard Kapuscinski - Lapidarium
Alma Mahler - Mijn leven
Thomas Mann - Duitsland heeft me nooit met rust gelaten
Jean-Jacques Rousseau - Bekentenissen




Posted by Picasa