dinsdag 16 juni 2009

eerder dan Transcendent Man

Onlangs werd mij door iemand de vraag gesteld waar mijn fascinatie voor het fenomeen Ray Kurzweil vandaan komt. Moeilijk te beantwoorden vraag. Maar het gegeven is daar dat het eerste boek van hem dat ik gelezen heb - The Age of Spiritual Machines - dat tien jaar geleden verscheen (niet het eerste boek dat Kurzweil geschreven heeft overigens) mijn denken over technologie enorm beïnvloed heeft.

Ray Kurzweil's opvattingen over de evolutie van de technologische vooruitgang zijn even inspirerend, als provocatief. De basis van zijn denken wordt gevormd door een uitbreiding van de wet van Moore die hij ziet als het vijfde paradigma van de exponentiële groei van de technologische vooruitgang.

Al het andere volgt daaruit. Zijn voorspellingen baseert Kurzweil op de aanname dat ook nadat de wet van Moore opgehouden heeft geldig te zijn de exponentiële groei van de technologische vooruitgang zal aanhouden. Een zesde paradigma onstaat dan, naar alle waarschijnlijkheid met een driedimensionale moleculaire chip op nanotechnologisch niveau. Volgt u mij nog?

Beter is het hemzelf een en ander te laten uitleggen. VSB zocht Kurzweil op in zijn kantoor in Boston en bij hem thuis. Het zijn, voor wie Kurzweil volgt, vrij unieke beelden. Benieuwd overigens of en wanneer de film Transcendent Man bij ons te zien zal zijn. Die film is uit in Amerika en schetst leven en werken van Ray Kurzweil.

De film van VSB wordt uitgezonden in vier delen. De trailer bespaar ik mijn lezers. Dus in afwachting van Transcendent Man hier alvast een uitgebreid interview met de uitvinder, futuroloog en schrijver Ray Kurzweil.

Klik hier voor deel één.
Klik hier voor deel twee.
Klik hier voor deel drie.
Klik hier voor deel vier.

2 opmerkingen:

  1. Waarschijnlijk wist je het al, maar Transcendent Man draait op het IDFA, op 20, 24 en 27 november.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. I understand Ray Kurzweil and the director Barry Ptolemy will be at the IDFA screening of Transcendent Man on Tuesday 24th with a question and answer session to follow.

    BeantwoordenVerwijderen