zondag 22 februari 2009

Mijn vervolgverhaal over Lernout & Hauspie.

Nadat ik mijn eerste stuk over Lernout & Hauspie Speech Products (L&H, soms ook LHSP) gepubliceerd had, verzocht Jan Bakker, de toenmalige hoofdredacteur van Automatisering Gids, mij om een tweede, groter stuk te schrijven over L&H. Een achtergrondverhaal.

Daarvoor zou ik afreizen naar Ieper. Jo Lernout en Pol Hauspie hadden tijd vrij gemaakt voor mij. Een uur met die twee drukbezette mannen zou al een succes zijn. Uiteindelijk zouden we in restaurant Marquette in Marke bijna drie volle uren met elkaar spreken. Niet gering.

Ik kreeg in minder dan drie uur tijd een meer dan behoorlijk goed zicht op het domein van de spraak- en taaltechnologie waarin beiden beroepsmatig actief waren. Dat stuk kon niet meer stuk.

Thuis aangekomen evenwel bleek vrijwel helemaal niets van het interview dat ik op cassette had opgenomen afluisterbaar. De cassetterecorder had tussen beide mannen in gestaan. Maar het ingebouwde microfoontje was van een dermate bedenkelijke kwaliteit dat nauwelijks hoorbaar was wat ze gezegd hadden.

Uren heb ik erover gedaan om dat gesprek via het bandje te reconstrueren. Gelukkig had ik, zonder notities te nemen, tijdens het interview gewoon goed opgelet. Ik kon zelfs met die verschrikkelijke cassettebandjes het interview in zijn geheel reconstrueren.

Het grote stuk dat Jan Bakker bij mij besteld had, zou een groot succes worden. Maar wat vooral van belang was, was dat ik om verschillende redenen losbarstte in enthousiasme.

Mijn interesse voor alles wat met taal te maken had, bleek heel goed samen te kunnen gaan met mijn interesse voor computertechnologie. Dat was een openbaring. Ook was het ongelofelijk stimulerend om vast te kunnen stellen dat ik over technologie kon schrijven. En dat de mogelijkheid om over technologie te schrijven glans gaf aan mijn journalistieke carrière.

Wist ik veel dat Lernout & Hauspie vier jaar later ten onder zou gaan aan een breed in de pers uitgemeten fraudeschandaal. In de loop van dit jaar overigens zal het proces over die fraudezaak zijn beslag krijgen. Het Belgische justitiële systeem houdt kennelijk niet van snelheid.

Jo Lernout pleit onschuldig. Pol Hauspie heeft schuldig gepleit, samen met de derde voormalige topman van het bedrijf Nico Willaert. Gaston Bastiaens, op het moment van de feiten CEO van L&H, pleit eveneens onschuldig.

Benieuwd wat de rechter zal oordelen. Wordt vervolgd.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten