zaterdag 21 februari 2009

Leertouw & Hauzee, Lesbisch & Hostie

We schrijven september 1997. België staat op zijn kop. Alle kranten zullen het erover hebben. Op radio en televisie zal die dag het nieuws overheersen dat het machtige Microsoft besloten heeft om 45 miljoen dollar te investeren in het kleine, in Ieper gevestigde bedrijf Lernout & Hauspie Speech Products.

Tot dan toe was dat Lernout & Hauspie een nogal onbekend bedrijf. Het deed iets in een aantal technologieën waarvan niemand goed wist wat die technologieën precies inhielden.

Taal- en spraaktechnologie… Spraak- en taaltechnologie… Que?

Ik stond in 1997 aan de vooravond van mijn tweede journalistieke carrière. In Den Haag had ik die zomer een interessant gesprek gehad met Jan Bakker, de toenmalige hoofdredacteur van Automatisering Gids en met diens adjunct-hoofdredacteur Wijnand Westerveld.

De afspraak was dat ik als freelance journalist van mij zou laten horen als ik meende iets aan de krant te kunnen aanbieden. Zoiets had ik niet meteen. Maar die dag nam ik toch, zij het ietwat bedremmeld, de telefoon.

Jan, ik denk dat ik iets heb. Maar je hebt het natuurlijk zelf al. Lernout & Hauspie! Wie, wat, Lesbisch & Hostie? Bleek Jan nog niet eerder van dat bedrijf gehoord te hebben. Conclusie: Nederlanders zijn niet fundamenteel geïnteresseerd in wat zich beneden de Moerdijk afspeelt.

Tenzij het met friet en mayonaise te maken heeft.

Van Jan mocht ik aan de slag om een verhaal te maken over de investering van Microsoft in het bedrijf Leertouw & Hauzee. Wist ik veel waar zij mee bezig waren. Maar op basis van al die krantenberichten die mij onder ogen kwamen, kon ik best snel en deskundig een verhaal maken.

Het werd mijn allereerste publicatie in Automatisering Gids.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten