maandag 19 januari 2009

Kurzweil schrijft terug.

Opeens bedacht ik mij: ik kan Kurzweil natuurlijk ook zelf confronteren met zijn vergissingen. Dat idee kwam zaterdag bij mij op. Hij had mij ooit zijn business kaartje gegeven. Bij onze derde en laatste ontmoeting in San Francisco. Je zult natuurlijk meemaken dat je dat kaartje finaal kwijt bent, op het moment dat je het zoekt. Laat ik een lang verhaal kort maken. Uit het souterrain, uit een oude bak, heb ik zaterdag na uren zoeken alsnog een kaartje van de grote uitvinder-voorspeller terug gevonden, dat ik waarschijnlijk van hem gekregen heb tijdens onze eerste of tweede ontmoeting. Voilà, ik kon hem een e-mail sturen.

Ik had er weinig fiducie in dat hij mij zou terugschrijven. Maar waarempel, vannacht vond ik een bericht van Kurzweil in mijn Postvak in. Kurzweil voorspelt in The Age of Spiritual Machines dat de vertaaltelefoon algemeen in gebruik zou zijn in 2009. In mijn bericht naar hem werp ik hem voor de voeten dat het helemaal niet zo is. Zijn antwoord luidt als volgt:

'Thanks, Luc. Well I have a translating telephone prototype, but it will be a couple of years yet before cell phones have enough computing power to do this routinely. I am currently writing an essay on my predictions. Most of my predictions for 2009 in Age of Spiritual Machines, which I wrote in the late 1990s, have been accurate. '

Tot zover mijn citaat. Ik weet nog niet of zijn 'predictions' inderdaad zo 'accurate' geweest zijn. Zijn voorspelling dat het gebruik van spraakherkenning algemeen zou zijn in 2009 is in elk geval ook niet uitgekomen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten