donderdag 6 augustus 2009

Het fascinerende smoelwerk van de sprekende geslachtsdelen

Wat is het smoelwerk van een uitgeverij?

Bij uitgeverij Athenaeum Polak & Van Gennep (bijna stond hier als gevolg van een (on-)gelukkige spelfout de naam 'Uitgeverij Athenaeum Plopsaland & Van Gennep, soit, laat maar) denk je altijd aan klassieke boeken.

Dat is het smoelwerk van deze uitgeverij: oerdegelijk, klassiek en bijgevolg nauwelijks te verkopen. Heerlijk!

De lezers van mijn weblog wil ik dat uitzicht op die degelijkheid niet ontnemen. Aan de najaarsaanbieding 2009 ontleen ik het vooruitzicht op een prachtig initiatief:

HET KOPEREN JUBILEUM VAN DE GOUDEN REEKS.

Daar gaat een actie mee gepaard die loopt van november tot en met december 2009. Tijdens deze actieperiode krijgen we 35% korting op deze over het algemeen gelukkig genoeg veel te duur geprijsde, want akelig mooi uitgegeven boeken.

Wie geeft er nu nog boeken uit die degelijk gebonden zijn en uitgerust nog op de koop toe met een leeslint en tot slot verpakt in een foedraal? Ja, Geert, zoon van de grote Van Oorschot, ik hoor u galmen, champteren en tierelierevloeken als geen andere zoon in de uitstaande schelpen van mijn oren. Maar ook Gij, Van Oorschot, Geert, geef toe ...

niet meer dan dat ... geef toe!

Dat doen ze toch maar waarachtig mooi bij Ath. B.F.F.H van der Polak & Van Gennep?

Hulde aan de uitgever van uitgeverij Athenaeum Polak & Van Gennep.

In de Gouden Reeks, lezer van mijn blog, ik onderschat u niet, ik twijfel slechts aan het recuperatievermogen van uw geheugen, verschenen tot dusver onder meer volgende klassiekers:

Lord Byron -De omzwervingen van jonker Harold.
F.M. Dostojevski - Duivels.
James Joyce - Finnegans wake.
John Milton - Het paradijs verloren.
Edgar Allan Poe - Alle verhalen.

Wie heeft het begrip watertanden beter gedefinieerd dan A. P& v/G? Nu even zwijgen, Geert. Nu even niet.

De grap is natuurlijk dat ik van al die titels niet één exemplaar in mijn bibliotheek heb staan, noch dat ik er eentje gelezen heb. Wat bazelt gij dan, Van Peteghem? Ik ben gewoon een snob. Net zoals vrijwel iedereen. Het is niet anders.

De literaire wereld zou, zonder snobs van mijn bedenkelijk kaliber (jawel, drie versies heb ik in mijn bibliotheek staan van de Ulysses en niet één ervan heb ik gelezen) geen prul waard zijn.
Het is een bekend gegeven dat 90 procent van de omzet in de uitgeverswereld gerealiseerd wordt door 10 procent van de boeken.
Het is ook een gegeven dat van 90 procent van alle boeken die gekocht worden niet meer dan 10 procent gelezen wordt.

Komen wij dan nu tot de meest voor de hand liggende conclusie:

De literaire snob die ik ben representeert het meest algemene gemiddelde dat ook maar enigszins denkbaar is. Voilà, en gij nu weer!

Bewondering, mijnheer, mevrouw, niet meer, niet minder is het dan bewondering voor de pracht van die uitgaven die mij er toe brengt om te schrijven op dit weblog over uitgeverij AP&v/G. De estheet in mij is iemand met rimpels op het voorhoofd, randen aan de handen, wenkbrauwen die veel te lang fronsen. Iemand die zich uiteindelijk neerlegt bij de gapende leegte van zijn portemonnaie.

Als ik het geld had, dan wa ik getrouwd met Bill Gates.
Als ik de schoenen had, dan liep ik verder dan zevelmijlslaarzen aankonden.
En als ik tijd van leven had, dan nam ik tijd van lezen.

En dan verkocht ik u en las ik zelf:

De openhartige juffrouw, Erotische verhalen uit de Verlichting.
Vertaald door Han van der Vegt.
Met een nawoord van Atte Jongstra.
Uitgegeven door een bastaardzoon van Geert van Oorschot.
Gebonden, wat had u gedacht?
300 bladzijden lang pijpen, blazen, sjorren en slikken.
En dan nu de pikante details:
Het ISBN is niets minder dan het cijfer 978 90 253 6718 3
En de Nugi-code is verbreidend genoeg een 301 (Nee, dat is geen standje)
En de prijs, zonder kartelafspraken is dat gewoon € 22,95.

Promotie?
Volgens de uitgever:

- Nieuwsbrief
- Feestlijke presentatie (met rijglaarsjes?)
- Boekenlegger
- Voorpublicatie in Playboy (in godsnaam, wat gaat in u om, uitgever?)

Die voorpublicatie hoort natuurlijk thuis in de ... nee, laat maar ...

Posted by Picasa

Geen opmerkingen:

Een reactie posten