zondag 2 augustus 2009

Over Grace Hopper, de madame Curie van de computerindustrie


Eindelijk is ze er dan: de biografie van één van de meest invloedrijke vrouwen uit de geschiedenis van de computertechnologie:

Grace Murray Hopper (1906 - 1992)

Hopper was voor de wereld van de computertechnologie wat Madame Curie was voor de wereld van de natuur- en scheikunde.
Hopper heeft zich moederziel alleen staande weten te houden in een 'male only'-wereld en werd op het einde van haar leven aangezien als de basisuitvinder van computerprogrammeertalen.

Volgens kenners zijn door het werk van Hopper alle progammeertalen die na haar zijn geschreven beïnvloed.

In 1934 was zij de eerste vrouw in Amerika die promoveerde in de wiskunde.

In 1969 was zij de eerste laureate van de 'man of the year award' van de Data Processing Management Association.

De belangrijkste anekdote die over haar de rondde doet, is dat zij de term 'bug' (computerprogrammeerfout) introduceerde. Tijdens haar werk aan de Mark II computer aan Harvard Universiteit ontdekte zij een 'insect' (in Het Engels 'a bug') in een 'relais' van de computer. Dat insect blokkeerde de werking van het systeem. Het relais was toen overigens voor de toenmalige computers wat de microprocessor is voor de contemporaine computer. Om de computer opnieuw aan de praat te krijgen moest hij worden 'debugged'. Een 'bug' is sindsdien hét woord bij uitstek waarmee een computermankement wordt benoemd. Naar verluidt zouden resten van het insect tot op de dag van vandaag bewaard worden in het Naval Surface Weapons Center.

Het boek over haar leven en werken heb ik nog niet gelezen - ik heb het nog maar net een dag in huis - maar het kan haast niet anders of het moet boeiende literatuur zijn. De referenties op de achterkant van het omslag (de zogenaamde 'advance praise') zijn niet van de minsten. Maar bovenal wordt het boek uitgegeven door de vermaarde MIT Press, de uitgeverij van één van de meest prestigieuze universiteiten van Amerika, te weten: Het Massachussets Institute of Technology.
Ik heb nog nooit een ondermaats boek van de MIT Press in mijn handen gehad.

De auteur van het boek is Kurt W. Beyer, een voormalig hoogleraar aan de United States Naval Academy.

Voor de liefhebbers onder ons:

het boek is 340 pagina's dik.
Gebonden met stofomslag.
ISBN 978 0 262 01310 9
Kostprijs € 24,49.

Wellicht dat ik op het boek terugkom op mijn weblog nadat ik het gelezen heb.
Maar lezen zal ik dit veelbelovende boek zeer beslist.


Posted by Picasa

Geen opmerkingen:

Een reactie posten