donderdag 12 maart 2009

Over mijn biblioseksualiteit.

Zelf in het bezit van een redelijk geoutilleerde bibliotheek, verslavingsgevoelig, en helemaal dol op die altoos uitdagende kaften met hun lodderige teksten, die mij beroeren, en mij bezweren, en mij maar niet loslaten, kwam ik er ondanks alles op een goede dag toch achter dat mijn boekenverzamelwoede in de loop der jaren een volstrekt onzinnig te noemen proportie had aangenomen.

Ik was toe aan een bibliofiele detoxificatie.

Op 23 maart van een jaar dat zich niet meer laat raden, maar dat zich ooit getooid heeft met de cijfers: ‘199*’ betrapte ik mijzelf erop dat ik dat jaar alleen al ruim 300 boeken had gekocht. Dat wist ik met grote zekerheid, omdat ik een handgeschreven boekje had bijgehouden – oh, oh, waar bevindt zich dat nu? – waarin ik mijn aankoopresultaten met boekhoudkundige (met mijn excuus voor de woordspeling) precisie had bijgehouden.

Plots raakte ik volkomen buiten adem van mijzelf.

Had ik werkelijk meer dan 300 boeken gekocht in minder dan 3 maanden tijd? Waar was ik in vredesnaam mee bezig geweest. Lees je tussen de aankopen door ook nog wat van datgene dat je gekocht hebt? Heb je buiten het verzamelen om nog wel iets van een heel klein beetje tijd over om je veroveringen ook te lezen?

Een vriend van mij, de schrijver Benno Barnard, vond mijn hang naar een grote collectie niets meer of niets minder dan een afwijking. Hij noemde mij om die reden een biblioseksueel. Inderdaad, een heel vies ventje was ik. Benno had overschot van gelijk. Het was tijd dat daar een eind aan kwam.

Ik heb mijzelf in de aankoopsauna laten plaatsnemen. Uitzweten die manie, gedaan ermee!

Het is ook wel weer goed gekomen. Sterker nog: niet alleen ben ik opgehouden met als een gek boeken te kopen, ik heb ook boeken weggedaan. Staande voor mijn boekenkast ben ik rigoureus gaan nadenken over de vraag welke boeken ik nog wilde lezen, welke niet. Want in mijn leven zou ik geen tijd meer hebben om alle boeken – inmiddels meer dan 10.000 stuks – die ik had verzameld te lezen.

Als je drie boeken per week leest en als je dat zestig jaar lang doet, dan lees je maximaal 9.360 boeken. Later meer hierover.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten